ΚΥΨΕΛΗ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

Στην Κυψέλη των επιστημών έχουμε εντάξει μια σειρά από πρωτοποριακά διαθεματικά εργαστήρια, τα οποία περιλαμβάνουν διάφορες επιστήμες, όπως τη φυσική, τα μαθηματικά, τη χημεία, την αστρονομία, την αστροφυσική, τη βιολογία κτλ. Κεντρικός στόχος των εργαστηρίων, είναι τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με διάφορα ερεθίσματα, να πειραματιστούν, να διαχειριστούν και να επιλύσουν προβλήματα σε πραγματικά πλαίσια. Δίνεται στα παιδιά, η δυνατότητα να διερευνήσουν βιωματικά, αιτίες, συνέπειες, αλλαγές μεταβλητών, συγκροτώντας, έτσι, ομάδες μικρών επιστημόνων. Θέλουμε μέσα από το παιχνίδι, τη δημιουργία ηφαιστείων, τη μελέτη των δεινοσαύρων, την εκτέλεση μαγειρικών συνταγών αλλά και πολλών άλλων ευφάνταστων δραστηριοτήτων, τα παιδιά να μάθουν για τα φυσικά φαινόμενα, να κατανοήσουν δύσκολες μαθηματικές έννοιες, να γνωρίσουν τον έναστρο ουρανό, και να αντιληφθούν πώς συνδέονται, όλα αυτά, με την καθημερινότητά τους.

Da Vinci

Μελετώντας και κατασκευάζοντας εφευρέσεις του παρελθόντος χτίζουμε τα θεμέλια για τις εφευρέσεις του μέλλοντος

Ο Leonardo Da Vinci δεν ήταν μόνο ένας από τους πιο γνωστούς ζωγράφους της Αναγέννησης, αλλά κι εξίσου σημαντικός εφευρέτης και μηχανικός. Σε αυτό το εργαστήριο καλούμαστε να γίνουμε κι εμείς μικροί εφευρέτες και μηχανικοί. Παρατηρούμε και κατασκευάζουμε εφευρέσεις που χρησιμοποιούνται από τα αρχαία χρόνια έως και σήμερα. Μαθαίνουμε και εφαρμόζουμε αρχές της μηχανικής κατασκευάζοντας μηχανικά συστήματα, από τροχούς, πιστόνια και γρανάζια μέχρι αντλίες, γέφυρες και καταπέλτες. Μελετάμε τους μηχανισμούς που κινούν και βοηθούν στη λειτουργία των μηχανών και των συστημάτων που χρησιμοποιούμε. Κατανοούμε έννοιες όπως ενέργεια, δύναμη και πίεση και στη συνέχεια, τις εφαρμόζουμε στην πράξη. Αφήνουμε τη φαντασία μας ελεύθερη και δημιουργούμε τις δικές εφευρέσεις με απλά υλικά. Πειραματιζόμαστε, κάνουμε λάθη και στη συνέχεια τα μελετάμε βελτιώνοντας τις κατασκευές μας.

Ηλικίες: 5-7 κάθε Τρίτη 19:00-20:00

Ηλικίες 8-12 κάθε Τρίτη 20:00-21:00

Robo Anatomy

Η ρομποτική είναι μια έννοια που βλέπουμε να εμφανίζεται όλο και πιο συχνά στη ζωή μας. Σε αυτό το εργαστήριο θα μάθουμε τι αφορά η ρομποτική, πώς προέκυψε και πώς μπορούμε να κατασκευάσουμε τα δικά μας μηχανικά ρομπότ.

Τα ρομπότ είναι κάτι που μας συναρπάζει, κάτι νέο που ελκύει το ενδιαφέρον μας και μας προσκαλεί να το γνωρίσουμε. Πώς μπήκαν όμως τα ρομπότ στη ζωή μας; Τι μας έκανε να φτιάξουμε όλες αυτές τις περίπλοκες κατασκευές; Ήρθε η ώρα να μάθουμε πώς και για ποιο λόγο κατασκευάζονται όλα αυτά. Να ανακαλύψουμε όλα τους τα κομμάτια από τα πιο μεγάλα έως τα πιο μικρά. Να μάθουμε πώς συναρμολογούνται, αλλά και πώς εμείς οι ίδιοι θα μπορούσαμε να τα τροποποιήσουμε, ώστε να γίνουν ακόμα πιο χρήσιμα. Συναντάμε ρομπότ που λειτουργούν με λογισμικό, μιλούν μια «γλώσσα υπολογιστή», και μαθαίνουμε να γράφουμε τη δική μας. Παράλληλα, συναντάμε κι άλλα ρομπότ που χρειάζονται και τη δική μας ενέργεια και δύναμη ώστε να λειτουργήσουν. Επιπλέον, σκεφτόμαστε πώς μπορούμε να βρούμε λύσεις σε καθημερινά προβλήματα και να κάνουμε τη ζωή μας πιο εύκολη και άνετη με τη βοήθεια των ρομπότ.

 Για ηλικίες 5-7 χρονών κάθε Πέμπτη 19:00-20:00.

Για ηλικίες 8-12 χρονών κάθε Πέμπτη 20:00-21:00.

Robo Class

Μπορούμε να κατασκευάσουμε το ρομποτικό βραχίονα του διεθνή διαστημικού σταθμού; Το επιστημονικό ρόβερ που ερευνά το βυθό της θάλασσας; Ένα βιονικό χέρι; Κι όμως μπορούμε! Η εκπαιδευτική ρομποτική δείχνει το δρόμο στα παιδιά όχι μόνο να οραματιστούν, αλλά και να κατασκευάσουν τον κόσμο του αύριο. Αρχικά, εξερευνούμε τις αρχές της μηχανικής και τον τρόπου που ο σχεδιασμός ενός ρομπότ επηρεάζει τις λειτουργίες του. Στη συνέχεια, εξετάζουμε τον κλάδο της ηλεκτρονικής, φτιάχνοντας τα δικά μας κυκλώματα με LEDs, μπαταρίες, μοτέρ και «κροκοδειλάκια». Τέλος, εξοικειωνόμαστε με την αλγοριθμική σκέψη, μέσω ειδικών εργαλειών προγραμματισμού για παιδιά, αλλά και διαδραστικών παιχνιδιών, γρίφων και επιτραπεζίων. Με τη χρήση του LEGO We.Do 2.0, τα παιδιά συνδυάζουν τους τρεις αυτούς τομείς σε προσομοιώσεις πρακτικών εφαρμογών της ρομποτικής και αναζητούν λύσεις στις προκλήσεις της εποχής μας, καλλιεργώντας τη συνεργατικότητα, τη δημιουργικότητα και την εφευρετικότητά τους.

Ανατομία & Φυσιολογία

Ήξερες ότι η καρδιά σου έχει το μέγεθος της γροθιάς σου; Ότι το μυαλό σου λειτουργεί χάρη στον ηλεκτρισμό; Ότι υπάρχει μια γεύση που λέγετε ουμάμι; Σε αυτό το εργαστήριο, με εξαιρετικούς άτλαντες ανατομίας αλλά και περιεχόμενο προσαρμοσμένο στην ηλικία και τα ενδιαφέροντα των μικρών ανατόμων, μαθαίνουμε για το ανθρώπινο σώμα μέσα από κατασκευές, προσομοιώσεις, παιχνίδια ρόλων, ιστορίες και παραμύθια. Από το μακροσκοπικό στο μικροσκοπικό επίπεδο, με παρατήρηση ιστών στο μικροσκόπιο, εξετάζουμε το πεπτικό, το καρδιαγγειακό, το αναπνευστικό, το νευρικό και άλλα συστήματα του οργανισμού. Προσεγγίζουμε το ανθρώπινο σώμα με σεβασμό και κατανοούμε τη σημασία του υγιεινού τρόπου ζωής για την καλή λειτουργία του.

Επιστήμη στην κουζίνα

Εξερευνώντας τις φυσικές επιστήμες μέσα από συνταγές μαγειρικής

Ποιες χημικές, φυσικές, ακόμη και βιολογικές διαδικασίες μας επιτρέπουν να απολαμβάνουμε νόστιμα φαγητά; Τι συμβαίνει στα φαγητά όταν τα ψήνουμε και γιατί κάποιες γεύσεις ταιριάζουν μεταξύ τους ενώ άλλες όχι; Πώς συνδέεται η βιολογία του ανθρώπινου σώματος με τις γεύσεις; Ποια είναι τα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε και από ποιες τροφές τα παίρνουμε; Αυτά είναι μερικά μόνο από τα ερωτήματα που απαντάμε σε αυτό το εργαστήριο. Φτιάχνουμε το δικό μας ψωμί και τυρί, να αναμιγνύουμε υλικά και γεύσεις και να μελετάμε τις διαδικασίες που συμβαίνουν πίσω από το φαγητό που φτάνει στο πιάτο μας. Βιολογία, χημεία και φυσική μπαίνουν στο μπλέντερ σε ένα εργαστήριο μαγειρικής και επιστήμης.

Ηλικίες: 5-7 κάθε Τετάρτη 19:00-20:00

Ηλικίες 8-12 κάθε Τετάρτη 18:00-19:00

Μαθηματικά στην κουζίνα

Μαθαίνουμε μαθηματικά μαγειρεύοντας!

Βάζοντας τους σκούφους μας είμαστε έτοιμοι να γίνουμε μικροί σεφ. Θα μάθουμε, μέσα από εύκολες συνταγές, πώς συνδέονται οι μαθηματικές έννοιες με τη μαγειρική υπολογίζοντας ποσότητες, πχ «πόσα αυγά θα βάλω στο κέικ;», γνωρίζοντας έννοιες όπως μισό, ολόκληρο, κτλ «θα βάλουμε μισό πακέτο ζάχαρη», υπολογίζοντας και συγκρίνοντας το βάρος «το βούτυρο είναι πιο βαρύ από το αλεύρι», παρατηρώντας πώς αλλάζει η ύλη, «το νερό γίνεται ζυμάρι όταν προσθέσω αλεύρι».Στις δραστηριότητες μας, επίσης, θα μάθουμε να ταξινομούμε τα υλικά και να  υπολογίζουμε τις ποσότητες, θα κάνουμε υπολογισμούς, μαθηματικές πράξεις, αντιστοιχίσεις, κι έτσι θα εξοικειωθούμε με τις μονάδες μέτρησης βάρους, θερμοκρασίας και χρόνου. Το μόνο σίγουρο είναι, ότι θα μοσχομυρίσει το σχολείο μας και θα περάσουμε όμορφα αποκτώντας νόστιμες εμπειρίες.

Μοριακή Βιολογία

Μπορεί το άτομο να αποτυπωθεί σε.. ένα μπισκότο; Τι κοινό έχουν τα μόρια και τα ζελεδάκια; Μοιάζουν τα κύτταρα με χλαπάτσες; Πόσο μικροί είναι οι μικρο-οργανισμοί και τι δουλειά έχουν στο γιαούρτι μου; Όταν τρώω μια φράουλα τρώω και το DNA της; Γιατί το οικογενειακό δέντρο λέγεται δέντρο και όχι οικογενειακό ..καράβι; Γιατί μοιάζω στους γονείς και τα αδέρφια μου αλλά δεν είμαστε και ολόιδιοι; Σε αυτό το εργαστήριο εξερευνούμε το μικρόκοσμο, ξεκινώντας από τα υπο-ατομικά σωματίδια και καταλήγοντας στις αρχές της γενετικής κληρονόμησης. Μέσα από παιχνίδια, πειράματα και κατασκευές, κατανοούμε τη δομή, τη λειτουργία και τις ιδιότητες των κυττάρων, την κυτταρική ανάπτυξη και αναπαραγωγή, τον κύκλο ζωής και τη χρήση των μονοκύτταρων οργανισμών. Εξετάζουμε το μακρομόριο του DNA, τη μεντελική κληρονομικότητα και τη μεταβίβαση των χαρακτηριστικών από τη μια γενιά στην επόμενη, κατασκευάζοντας το δικό μας γενεολογικό δέντρο.

Παίζοντας με τις Φυσικές Επιστήμες

Χρωματιστός αφρός, μπαλόνι που φουσκώνει μαγικά, λάμπα λάβας και εκρήξεις! Σε αυτό το εργαστήριο, μαθαίνουμε πόσο διασκεδαστικές μπορούν να είναι οι φυσικές επιστήμες! Μέσα από εντυπωσιακά πειράματα και διαδραστικές προσομοιώσεις, προσεγγίζουμε βιωματικά έννοιες της φυσικής και της χημείας, όπως η μάζα και ο όγκος, η πυκνότητα, η άνωση, η θερμότητα, ο ηλεκτρισμός και ο μαγνητισμός, τα μείγματα και οι χημικές αντιδράσεις. Καλλιεργείται η φαντασία και η περιέργεια των μικρών επιστημόνων, μέσω της επιστημονικής μεθολογίας της παρατήρησης, της διατύπωσης υπόθεσης, του σχεδιασμού του κατάλληλου πειράματος και της αξιολόγησης των αποτελεσμάτων. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά διοχετεύουν το έμφυτο διερευνητικό τους πνεύμα στη μελέτη των νόμων που διέπουν το φυσικό κόσμο.

Ταξίδι στο Μικρόκοσμο

Γνωρίζετε ότι το 90% του ανθρώπινου οργανισμού αποτελείται από βακτήρια; Δεν τα βλέπουμε με γυμνό μάτι αλλά είμαστε το σπίτι τους! Σε αυτό το εργαστήριο έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε το θαυμαστό κόσμο των βακτηρίων που ζουν στον οργανισμό μας και να κατανοήσουμε πώς επηρεάζουν την υγεία μας. Μαθαίνουμε για τη μορφολογία των βακτηρίων, τις βιοχημικές τους ιδιότητες, τον τρόπο που καλλιεργούνται, τις ασθένειες που μπορούν να προκαλέσουν αλλά και πώς μπορούμε να προφυλαχθούμε από αυτές. Επιπλέον, χρησιμοποιούμε μικροσκόπια, κάνουμε πειράματα και παίζουμε, προκειμένου να γνωρίσουμε καλύτερα τους αόρατους φίλους μας ή και εχθρούς μερικές φορές, τα βακτήρια.