ΜΠΛΕ ΜΕΛΙΣΣΑ

Τι είναι το ECO SCHOOL Μπλε Μέλισσα

Η φιλοσοφία μας

Η φιλοσοφία μας, όπως προσδιορίζεται και από το E.C.O., στηρίζεται στη Βιωματική μάθηση (Experiential), την Κριτική παιδαγωγική (Critical Education) και την Υπαίθρια εκπαίδευση (Outdoor Education). Αυτές οι τρεις κεντρικές φιλοσοφίες συντελούν τη δική μας κοσμοθεωρία. Την κοσμοθεωρία του Eco School Μπλε Μέλισσα.

 

 

Βιωματική Εκπαίδευση - Experiential education

Το βίωμα συνιστά κεντρικό παράγοντα στις συνδιερευνήσεις παιδιών-εκπαιδευτικού. Σε όλα τα εργαστήρια, η εμπειρία και το βίωμα αποτελούν τα κύρια μέσα κατανόησης και μάθησης. Για ποιο λογο γίνεται αυτο; Όταν ένα παιδί ακούει απλά κάτι από το δάσκαλό του έχει μια συγκεκριμένη αντιληπτική ικανότητα. Όταν ακούει και βλέπει κάτι ταυτόχρονα (πχ κάτι από ένα βιβλίο ή οποιοδήποτε εποπτικό μέσο και υλικό) αυτή η αντιληπτική ικανότητα αυξάνεται. Όταν όμως ένα παιδί ακούει, βλέπει, δρα, νιώθει, αισθάνεται, συμμετέχει, τότε αυτή η αντιληπτική ικανότητα αυξάνεται ακόμα παραπάνω. Για αυτό, προσπαθούμε μέσα από βιωματικές διαδικασίες να απορρέουν οι ερωτήσεις αλλά και οι συνδιερευνήσεις μας. Επιπλέον, η εκπαιδευτική διαδικασία αποκτά ενδιαφέρον και γίνεται απολαυσστική ... για όλους μας! Ένα παράδειγμα του πως λειτουργούν τα εργαστήρια είανι το πρότζεκτ που πραγματοποιήσαμε και στο οποίο φτιάξαμε τη δική μας σάλτσα ντομάτας. Καθόλη τη διαδικασία, δημιουργήθηκαν πάρα πολλά ερωτήματα στα παιδιά, τα οποία κληθήκαμε όλοι μαζί να μελετήσουμε και να απαντήσουμε. Πρακτικά, μάθαμε για τα μέρη του φυτού, τη διαδικασία σποράς, τη συντήρησή του, καθώς και μαθηματικές έννοιες, όπως κλάσματα, αναλογίες ,αξία θέσης ψηφίου αλλά και φυσική, σχετικά με την τήξη, πήξη, μείγματα κτλ . Παρατηρούμε, δηλαδή, τι μπορεί να κρύβεται πίσω από μια τόσο απλή φαινομενικά διαδικασία. Με παρόμοιο τρόπο, λειτουργούν τα εργαστήρια, δηλαδή πλαισιώνοντας και γεφυρώνοντας τη θεωρητική γνώση με την πράξη και το βίωμα.

 

Κριτική παιδαγωγική - Critical Education

Προχωρώντας στο ρεύμα της Κριτικής παιδαγωγικής, στόχος είναι η ανάπτυξη και η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης στα παιδιά. Το στοιχείο αυτό είναι εξίσου κεντρικό στη φιλοσοφία μας και στις δραστηριότητες που πραγματοποιούνται στο ECOSchoolΜπλε Μέλισσα. Φανερώνεται άμεσα στο εργαστήριο «Σκέφτομαι και Κρίνω», αλλά και έμμεσα είναι διάχυτο σε όλα τα εργαστήρια, όπου τα παιδιά ενθαρρύνονται να σκεφτούν, να εξετάσουν, να αποφασίσουν, να κρίνουν, να επιλέξουν. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά γίνονται ερευνητές και εξασκούνται στην επίλυση προβλημάτων της καθημερινής ζωής, και όχι μόνο. Μαθαίνουν να φιλτράρουν τις πληροφορίες που δέχονται, ενώ παράλληλα, αναπτύσσουν ικανότητες και δεξιότητες που θα τα συνοδεύσουν στην υπόλοιπη ζωή τους. Επιθυμία μας είναι να βάλουμε κι εμείς μερικά μικρά σποράκια, που με τον καιρό θα βοηθήσουν το παιδί να γίνει ένας ολοκληρωμένος και ανεξάρτητος άνθρωπος.

 

Συναισθήματα - Συναντήσεις

Σε συνέχεια των παραπάνω, δεν θα μπορούσαμε να αγνοήσουμε το συναισθηματικό κομμάτι στο Eco School Μπλε Μέλισσα. Πρόκειται για έναν τομέα που συχνά ξεχνάμε ή παραμελούμε, καθώς μπορεί να θεωρείται λιγότερο σημαντικός από άλλους τομείς. Για εμάς, όμως, το συναισθηματικό κομμάτι είναι εξαιρετικά σημαντικό, και για αυτό το λόγο δίνουμε έμφαση στο πώς αισθάνεται ένα παιδί, ποια είναι η συναισθηματική του κατάσταση, τι θέλει, τι δεν θέλει, πώς νιώθει. Προσπαθούμε, καθημερινά, να μαθαίνουμε τη συναισθηματική κατάσταση των παιδιών καθώς έρχονται, διότι το θεωρούμε πολύ σημαντικό και καθοριστικό. Τα εργαστήρια, πάντα, ξεκινούν με το πώς νιώθουμε, πώς είμαστε σήμερα, ενώ στο τέλος, μοιραζόμαστε το πώς φεύγουμε, τι κρατάμε, τι αφήνουμε πίσω. Με αυτόν τον τρόπο, ερχόμαστε πιο κοντά ο ένας στον άλλο, ενισχύεται η αίσθηση της ομάδας, και γνωρίζουμε καλύτερα τις ανάγκες των παιδιών.

Υπάρχουν, βέβαια, και πιο εξειδικευμένα εργαστήρια σε σχέση με τα συναισθήματα, τη γνωριμία με αυτά, τη διαχείρισή τους και άλλα πολλά, τα οποία θα αναλυθούν στην ενότητα Κυψέλη συναισθημάτων. Όσον αφορά αυτό το κομμάτι της φιλοσοφίας μας, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε και το θεσμό που δημιουργήθηκε στα σπλάχνα του σχολείου μας μαζί με τους παιδαγωγούς και τα παιδιά. Είναι οι λεγόμενες Συναντήσεις.

Είναι η συνάντηση με τον εαυτό μας, η συνάντηση με την ομάδα αλλά και με το τι μπορούμε να κάνουμε όλοι μαζί αλλά και ατομικά για να αλλάξει μια κατάσταση που μας δυσφορεί-στεναχωρεί-ενοχλεί, δημιουργεί πρόβλημα. Για παράδειγμα, όταν η ομάδα δυσλειτουργεί για διάφορους λόγους, όταν δυο ή περισσότερα παιδιά διαφωνήσουν έντονα ή όταν κριθεί πως έχει προκύψει ένα θέμα που χρειάζεται να συζητηθεί, τότε μπορεί ο καθένας -παιδί ή εκπαιδευτικός- να καλέσει συνάντηση. Στην ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα των συναισθημάτων, καθόμαστε όλοι μαζί, παιδιά και εκπαιδευτικοί, σε έναν κύκλο. Ένας εκπαιδευτικός ή μαθητής συντονίζει, με σκοπό να εκφραστούν όλες οι γνώμες αλλά και να φτάσουμε σε ένα σημείο που να αισθανόμαστε καλά ή τουλάχιστον, καλύτερα από ότι προηγουμένως. Είναι σημαντικό, πως καταβάλλεται προσπάθεια να μη συζητηθεί το πρόβλημα με ένα δικαστικό τρόπο, δηλαδή μιλώντας για το ποιος φταίει περισσότερο ή λιγότερο. Το πεδίο δημιουργείται από την αλληλεπίδρασή μας, επομένως, χρειάζεται να κατανοήσουμε πως όλοι συμβάλλουμε με κάποιον τρόπο στην προβληματική κατάσταση. Επομένως, έχει περισσότερο νόημα να επικεντρωνόμαστε στο πως αισθανθήκαμε, τι θα κάναμε στη θέση του άλλου, τι μπορούμε να κάνουμε τώρα, με τι θα νιώσουμε ικανοποίηση. Προσπαθούμε με αυτόν τον τρόπο, να αναπτύξουμε την αυτοκριτική, την αποδοχή, την ενσυναίσθηση, την αίσθηση του ανήκειν σε μια ομάδα αλλά και να βρούμε όλοι μαζί τρόπους επίλυσης των δυσκολιών.. Είναι πολύ συγκινητικό, όταν η ομάδα αφήνει τη συζήτηση περί τιμωριών και του ποιος φταίει, και προσπαθεί να αυτορυθμιστεί με έναν πιο όμορφο, ευέλικτο και λειτουργικό τρόπο, προτείνοντας ιδέες για πιο αποτελεσματική λειτουργία και για να νιώθουν όλα τα μέλη της καλά. Βέβαια στις συναντήσεις λαμβάνονται και σημαντικές αποφάσεις για τη δομή και τη λειτουργία του σχολείου, όπως για τον εξοπλισμό, την προσθήκη εργαστηρίων κτλ. Είναι μια ώρα που παιδιά και εκπαιδευτικοί λειτουργούν πραγματικά ισότιμα και ως συνδιερευνητές προσπαθούν να βαδίσουν στο ίδιο μονοπάτι αρμονικά...

 

Υπαιθρια εκπαίδευση - Outdoor education

Και φτάνουμε στο O από το ECO, την υπαίθρια εκπαίδευση δηλαδή, και το πόσο σημαντικό ρόλο διαδραματίζει στο σχολείο μας. Προσπαθούμε χρησιμοποιώντας το εξωτερικό περιβάλλον, να γνωρίσουμε μαθήματα και τομείς που μέχρι τώρα μας ήταν άγνωστα, όπως η βιολογία, η γεωλογία, η μετεωρολογία και άλλα πολλά, δημιουργώντας μεγάλα περιβαλλοντικά πρότζεκτ όπως για παράδειγμα, ηλιακό φούρνο, ηλιακό ρολόι, μετεωρολογικό σταθμό, ανεμοδείκτες, αναλογίες και προσομοιώσεις σεισμών κτλ. Περαιτέρω ανάλυση γίνεται στην Κυψέλη της υπαίθριας εκπαίδευσης.

 

Έτσι, λοιπόν, βασιζόμενοι στα παραπάνω δημιουργήσαμε τις θεματικές μας – Κυψέλες και δημιουργήσαμε ολιστικά εργαστήρια, προκειμένου να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των παιδιών, και δίνοντας αρκετό χώρο αλλά και χρόνο, για να διαμορφωθεί το κάθε παιδί ξεχωριστά, στο δικό του ρυθμό, και με τη δική του προσωπικότητα.